Saturday, August 23, 2014

Tabah lah ibu dalam mem "Potty Train"

Haro! Haro!

Anakanda saya akan berusia 3 tahun pada November ini.

Ibu mertua dah beberapa kali tanya
"dah ajar dia pergi toilet sendiri tak? Membazir je bagi pakai diaper"

Saya hanya angguk-anguk. Tapi memang ya, saya pernah train dia sehari saja.
Habis carpet ku gulung dan biar lantai rumah bogel tanpa carpet.

Setiap 20 minit saya akan ajak dia pergi toilet dan buat bunyi shhhoooo shhhoooooo....
Dengan harapan dapat membantu memberi dia semangat untuk kencing.
Saya berjaya sebanyak 2 kali.
Sambil bertepuk riang dan memuji betapa bergayanya dia dapat kencing sendiri di toilet.
Dia tersengih-sengih tengok ibunya yang terlompat-lompat macam cheerleader.

Tapi ada juga yang gagal. Dan berhelai-helai kain la saya gunakan untuk mengelap lantai. Walaupun begitu, saya katakan kepada dia, " Anakku gagal hari ini tak beerti gagal selamanya."


image:memecrunch

Dan dia terus terusan membuang di ruang tamu rumah pada hari itu dan setiap kali aku terbongkok-bongkok membersihkan lantai, setiap kali itu juga la dia menghampiriku dan memberi satu pandangan "Ibu, gagal hari ini bukan lah beerti gagal selamanya." Seolah-olah mengerti kekecewaan aku atau lebih tepat kemalasan untuk meneruskan sesi latihan ini.


Hari itu, saya tidak tahu siapa yang gagal sebenarnya. Dia atau saya.

Sudah habis ku tanya kepada rakanku bagaimana mereka mengajar anak mereka.
Ada yang biar sahaja anak mereka on-diaper sampai masa anak mereka betul-betul bersedia untuk ke toilet secara berdikari.

Ada yang suggest beli bekas cute-cute dengan harapan anak akan rasa seronok duduk di atasnya. Sudah ku beli tapi harapan tinggal harapan.

Image: catholicparent.net

Ada yang suruh beli pelapik atas toilet bowl. Yang ini katanya dapat memberi rasa natural kepada anak. Yang ini belum try. Akan ku cuba.

Image:pottytrainingchild


Bagaimana untuk train anak bila ibu bekerja? Takkan nak train waktu malam kan. So sekarang ni sedang cuba cari tips-tips dari ibu-ibu yang pernah melalui fasa begini.
Harapnya akan berjaya sebelum dia mencecah 3 tahun.
Buat ibu lain yang sedang mencuba juga, semoga berjaya.


Sekian,
yang penuh mengharap 

No comments:

Post a Comment