Thursday, August 21, 2014

Motor dan syukur

Haro!!!!

Bila tengok kereta idaman muncul kat tepi aku, terus jer soalan menerpa kat otak aku bila la aku boleh dapat kereta idaman aku ni. 

Berangan tu kan percuma. So teruskan lah berangan walaupun tak sampai ke bulan.  Nak sedapkan hati saja. Tapi Selasa lepas....

Tengah aku on the way pergi Shah Alam, aku ternampak satu family naik motor. Ada ayah, ibu dan anak besar umur lebih kurang 6 tahun yang duduk dalam bakul kat depan. Ok 3 orang naik satu motor. Tiba-tiba....nampak macam ada satu kaki halus terjuntai-juntai antara ibu dan ayah yang naik motor tu. HAH ada baby ker kat tengah-tengah tu. Gambar bukti takde sebab aku tak nak la diorang perasan aku amik gambar. 

Perasaan masa tu? tak tak..bukan marah...bukan kecewa..

SEDIH
yer sedihnya tengok mereka anak beranak atas satu motor. Tak tau arah tujuan mereka..Langit dah mendung. dah ada air satu dua titik kat cermin kereta aku ni. So mereka kena cari tempat berhenti la kan kalau tak kesian anak-anak atas motor tu kalau hujan tiba-tiba lebat.

Umpama disedarkan dari angan-angan yang tak berkesudahan, dalam kereta terus rasa bersyukur dengan apa yang aku ada. Sekurang-kurangnya, hujan tak terus kena kat aku. Hujan kena bumbung kereta aku jer walaupun kat dalam kereta ni boleh dengar betapa kuatnya air hujan yang mencurah-curah sebab orang kata atap keta aku guna tin susu jer. huhu. 

Terus berdoa moga-moga pasangan itu diberikan rezeki yang lebih baik supaya anak-anak dia tak perlu naik motor lagi. 

Tapi ayat orang...
"yerla rezeki masing-masing"
"dah tau anak kecik kenapa bawak naik motor"
"dah itu takdir mereka. ada motor je."

Lagi worst cakap "dah tau ada motor je tak payah la keluar bawak anak. Duk je umah"

Betul lah cakap orang, selalu lah tengok-tengok ke bawah supaya kita lebih bersyukur. 

Bersyukurkah kita?

credit to 4shared




2 comments:

  1. Masa kecil, saya pernah naik motor berempat...
    Pengalaman berharga yg saya ingat hingga ke hari ni...
    Moga kita termasuk dlm golongan yg sentiasa bersyukur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali kena lihat ke belakang juga agar kita tidak melupakan nikmat kurniaan Allah.

      Delete