Friday, November 14, 2014

Tips Tidurkan Bayi

Kawan saya pernah tanya macam mana saya train anak saya tidur awal?

Dia amalkan tips saya dan dia bagitahu saya seminggu lepas tu yang baby dia tidak berjaga lagi tengah malam.

Ok.
Saya rasa tips ni tak susah sangat. Rasanya mungkin ada ibubapa lain juga gunakan tips yang sama.

#Langkah pertama.
Pastikan kita bagitahu baby kita kalau gelap kena tidur. Itu yang saya praktikkan.
Bila malam dalam pukul 8 macam tu saya gelapkan bilik. Saya tutup semua langsir. Saya baringkan dia dan tepuk lembut badan dia. Saya cakap di telinga dia sekarang dah malam so baby kena tidur. 

#Langkah kedua
Make sure kita dah tukarkan diaper dia. Pastikan baby rasa selesa. Untuk baby umur 2 bulan ke bawah saya suka bedungkan dia. Supaya dia tidur tak terkejut. Dia tidur lagi lena bila kena bedung dengan kain ni. atau muslin wrap. atau sekarang ni ada swaddle wrap kan. Lagi satu saya selalu pastikan dia kenyang sebelum tidur. bagi baby susu sebelum tidur. Anak saya dulu kerap bangun menyusu dalam 2 jam sekali. Tapi bila dia terjaga, dapat susu dia akan sambung tidur semula dengan senang.

#Langkah ketiga
Kita boleh dodoikan baby dengan bacaan Quran, zikir, atau pun lagu2 yang tenang sambil usap-usap dahi dan kepala dia. Lagi satu, pastikan ibu juga baring di sebelah baby. Saya selalu baring just to show to baby yang ibu pun tidur sebab hari dah malam. Tapi kadang-kadang ibu selalu terlajak tidur sama. Hehe

#Langkah keempat
Bila pukul 7 pagi, bukak langsir. Pastikan ada cahaya matahari masuk ke dalam rumah dan bilik.
Ini untuk train baby supaya dia tahu beza siang dan malam. 

In Sha Allah, bila kita dah set kan rutin tidur untuk baby, sampai dia besar bila cukup time dia akan tidur sendiri. Anak saya yang umur 3 tahun kalau nak tengok TV malam-malam, tepat pukul 9 saya akan suruh dia tidur. Kadang-kadang dia menangis tak nak tidur tapi saya akan ajak dia tidur jugak. Dan Alhamdulillah walaupun berat hati dia akan tidur jugak.

So buat ibu-ibu dan ayah-ayah di luar sana, if possible jangan lah biar anak berjaga sampai lewat malam. Kadang-kadang kesian kat mereka sebab tahan mata nak tengok tv.
Selamat cuba!




1 comment: